Vorige week maandag was het terug
zover. Na een productieve paasvakantie met afwisseling tussen ontspanning en
werken voor school, startten we met volle moed aan onze allerlaatste volle
lesweek in Simonspolder. Het project gezonde voeding stond volledig op punt. We
hadden affiches gemaakt en overal op het schooldomein verspreid. Dinsdag
maakten we nog enkele afspraken met de collega’s en werkten we alles tot in de
puntjes af om dan de woensdag uiteindelijk van start te gaan. Ik nam klas vier,
vijf en zes voor mijn rekening. Lisa en Famke namen de lagere klassen en de
kleuterklassen voor zich. De leerlingen waren heel enthousiast om mee te werken
aan het project dat we op poten hadden gezet. We hebben, naar ons gevoel,
kunnen laten inzien dat het voedingspatroon van sommigen niet al te best was en
dat we daar verandering in wilden brengen. Ze hebben nu (hopelijk) ingezien dat
snoepen, frisdrank en andere suiker bevattende zoetigheden heel wat schade kan
veroorzaken aan het lichaam. Alle klassen werkten zeer goed
mee. In ieder klas gaf ik hetzelfde project, maar met het verschil dat ik in
iedere klas het niveau wat verhoogde. Het was een uitdaging om tijdens de
voorbereidingen didactische leermiddelen te ontwerpen. Kopiëren en projecteren
was niet mogelijk dus ontwierp ik mijn eigen visueel materiaal om tijdens de
lessen te tonen. Ik tekende alles uit en hielp ook Famke en Lisa met het uittekenen
van een actieve voedingsdriehoek. Het integreren van mijn beide vakken, zowel
project algemene vakken en plastische vakken, kwamen in grote mate aan bod. Ik
liet ze dan ook creatief aan de slag gaan. Ze kregen namelijk de opdracht zelf affiches
te ontwerpen om gezonde voeding bij de Surinaamse jongeren te stimuleren. Om zoetigheden
te vervangen door gezonde snoepjes gingen we met Su- Ann naar de woensdagmarkt om kilo’s watermeloenen, appels, ananassen en bacove (bananen) in te slaan. Op
vrijdag maakten Lisa en Famke met de leerlingen van klas drie fruitsatés die we
tijdens de pauzes verkochten. De verkoop van de lekkere vitaminebrochettes waren een groot succes! De kleine winst die we maakten, doneerden we maar al te graag
aan de school.
Er werd ook op toegezien van alle collega’s dat er geen snoep of frisdrank werd gedronken op school. Mevrouw Dongen zorgde er zelf voor dat de drankencentrale gedurende die drie dagen geen frisdrank kwam leveren. We apprecieerden dus ook de inzet en de steun van de medecollega’s. Zonder hun hulp was het ook zeker niet gelukt.
Nu zondag maak ik samen met de man van
Su- Ann en Johan Dongen een naambord voor de school uit vers gesneden hout dat we in de grond zullen planten voor het schooldomein. De volgende week zit
ook al aardig gevuld. Maandag gaan we met de hele school dansen op een liedje
dat we met iedere klas ingeoefend hebben. Dinsdag nemen we met spijt in het
hart afscheid van de school. Vrijdag gaan we nog met enkele collega’s lekker uit
eten voor we dan zaterdag terug op het vliegtuig stappen. Nog niet getreurd.
Volgende week lanceer ik het allerlaatste blogbericht van mijn groot avontuur!
Tot dan!
Tof dat je zelf je didactisch mat. ontwerpt . Visualiseren is idd van groot belang. Vergeet niet tussendoor en frisse Parbo te nuttigen....want in Sijsele wordt dat niet gebrouwd. grts papa
BeantwoordenVerwijderen